Пише: Игор Ђурић
Шкрипи снег под
ногама. Још није свануло. Уши су промрзле а нос (и онако велик) црвен као
јесења паприка. Сутра је Божић. Зато ме деда јутрос води у шуму по бадњак. Тако
се ваља, пре зоре отићи. Секира у његовим рукама свиклим на њу моћно је оружје.
Једним ударцем грана ће бити пресечена. То је најлепши тренутак божићног
славља, тај тренутак када иње попада са бадњака у часу када деда сече дрво.
Ја ћу му помагати
да се бадњак однесе до куће, не слутећи да ћу једнога дана и ја водити свога сина, исто тако пре свитања по цичи зиме и снегу, да сечемо бадњак, опет, несвестан
значаја сјаја у његовом дечачком оку, не схватајући да ће и он то памтити до
краја живота. (На Бадњи дан, 1999. године, са петогодишњим сином ишао сам за бадњак, мраз и снег нису нам сметали: нашли смо у шуми мртвог вука, баш симболично јер ће нам то бити последњи Божић у Истоку).
Сутра ујутро ћу
поново устати пре зоре. Идем да полазим. Зато сам на Бадње вече нестрпљив,
невољно тражим орахе у слами и пијучем. Ујутро је оно право за мене. Обилазићу
рођаке и комшије и они ће ме даривати. У Истоку полазиш где год хоћеш и свуд си
примљен исто...
Бадњи дан је у Истоку увек био
''веселији'' од Божића – кад одрастеш. Разлог томе је што Источани нису баш
држали до поста кад је ракија била у питању. И тако од ране зоре када се иде по
бадњак почиње да се ''потеже'' из флаше и обично када се тако рано ухвати
''маја'' онда се не престаје тако лако.
Нормално, то неће ништа утицати на
сутрашњи дан. И тада ће се пити колико се може и има (а имало се и могло се
доста) и без обзира што се Божић слови и слави као породични празник тога дана
се такође иде у госте јер смо рачунали да смо као једна породица. Ишло се у
госте да поседиш, па да онда свог домаћина одведеш код своје куће. Ишло се ''по
ракија''.
У Истоку не долази само један
полазник (положајник) за Божић као у неким другим местима. Код нас је специфично да имамо
неограничени број полазника који се неретко попне, поготову код добрих
домаћина, и на неколико десетина. Али су полазници искључиво мушка деца до 12 -
13 година, после, кад напуне више и замомче се престају да полазе. Обично се
полазници даривају новцем и слаткишима а раније и чарапама и малим хлепчићем којег
смо звали ''колач''. Деца ''полазе'' у цик зоре (од 3 ујутро па на даље) и
интересантно је гледати их како по мраку ходају један за другим, као неки
патуљци или тролови из бајке. Уђу у угрејану собу румених образа, још снени али
и у журби јер морају велику парохију да обиђу. Ујутро пребројавају новац и
дарове, радосни - Божић је ипак њихов празник.
Кад снег о Божићу
шкрипи и стење
некад опанак
опара
вуну скваси
спокој призове
Човек без
завичаја
тај није ни рођен
и само се
претвара
да је један
од броја
од оних што се
броје
и пописују
Џаба спокоја
туђи су ово
снегови
и Божићи
а опанак овдашњи
тврђи је
неприлагодљив
отеклим ногама
бегунца
Какве смо сенке
постали
ни смрт нам ништа
не може
бесмртна
наша срамота
и њихов презир
и жеља
да децу преваримо
како ми нисмо
криви
него неко други
ко и обично
Бадњи дан кад је
туга је највећа
неизмерљива
додирљива
још ако предвече
снег поново падне
зажалимо што доле
нисмо мртви
кад већ овде
нисмо живи...
Са породицом –
хвала Богу.
Волети значи:
бринути се. И живети безбрижно и срећно кад се са бригом разминеш (јер нема
разлога за бригу).
Божић само са
породицом има смисла, остало: шта дође - добро је дошло. Остало је зачин на
главном и дивно спремљеном јелу.
Божић је дечији
празник и треба га посветити деци. Тако је било у моје време. Зато га се сви са
сетом сећамо. Увек осетим неку топлину око душе кад се сетим Божића и мог
детињства у њему. Сетим се увек како снег шкрипи, тога се сетим: јер је сув и
чист, јер је хладно. Онда се појављује, у сећањима, огњиште, отворен шпорет где
се гура гранчица бадњака. После шкрипе снега следи пуцкетање ватре. Тај
контраст даје слици непоновљиву чар и лепоту. И: спокој који дарује породично гнездо!
Негде из шпајза
мирише тек испечени хлеб. Бели се маст на врху смрзнутих пихтија. Заиграће оне,
после, исечене у тањиру. Прасе још није исечено али је његова дукат боја у
одударању од околне белине. Макар на кратко ваља то прасе са све ражњем
прислонити уз кућу, макар док се не опали метак-два у ваздух.
Већ ми је коса
сребрним концима
окићена
а и даље бих хтео
да бадњаком по
огњишту џарам
колико жара
толико пара
у авлији живине у
тору оваца
у кући дечице у
пољу пшенице
и све так редом
Већ сам у
годинама дебелим
и скоро ћу скроз
да побелим
а Божић волим ко
да сам дете
чекам да ме
дарују
деде и бабе тетке
и стрине
мрке старине и
црне шамије
И Христос се роди
зверајући по соби
погледом на
ветрину
не чувши Ваистину
црвена јабука
озго дар
динар округли из
длана храпавог
Све је ово
давнашњи сан
а опет је данас
тај исти дан
само ја нисам
исти
бадњак је купљен
огњишта немам
без полазника за
столом дремам
и ако је Божић
нисам довољан сам
себи
па будим сина
да му причу
причам
о Бадњаку и зори
дединој кући и
бабиној кеси
о Божићној бајци
и нама младим
јунацима у њој
о томе како
искрице ватре
испуњавају жеље
а он ће на то:
something like Harry Potter
Нема коментара:
Постави коментар