Пише: Игор Ђурић
У књизи Два века заједно - Јевреји и Руси, Солжењицин је на њему својствен начин (који подразумева темељитост и опсежност) анализирао и предочио своје виђење односа ова два народа у периоду од две стотине година.
У књизи Два века заједно - Јевреји и Руси, Солжењицин је на њему својствен начин (који подразумева темељитост и опсежност) анализирао и предочио своје виђење односа ова два народа у периоду од две стотине година.
За писање књиге аутор је користио
обимну грађу и више је него очито да је у питању дугогодишњи рад. Он се не
либи, што је опет њему својствено, да проговори истину, да се закачи на
такозване табу теме и да се очеше о
митове (наравно разоткривајући их) и поред тога што су Јевреји успели да са
својим моћним организацијама створе такву атмосферу да чак и када се о њима
говори аргументовано и истинито, а уколико им се то не допада, да се то одмах
жигоше жигом антисемитизма.
Солжењицин наравно пише и о Русима, о њиховим манама и заблудама, о погромима и злоделима које су Руси починили Јеврејима, о грешкама режима - али то већ мало кога дотиче, јер и није важно ако кажете коју лошу о Русима. Чак је и пожељно. Као и о Србима.
И управо због последње, а личне импресије, и пишем о овој књизи. И поред временске, историјске, географске и сваке друге дистанце више су него уочљиве сличности и паралеле између тадашњих односа Руса и Јевреја (са западним капиталом и медијима) који су индиректно, али много, утицали на почетак и ток револуције и потоње комунистичко владање Русијом и тренутног стања у Србији са освртом на оно што се дешавало у блиској историји и што ће се тек дешавати. (Само промените стране, па где се помињу Руси замислите Србе, а где се помињу Јевреји можете додати било кога од негдашњих народа и народности СФРЈ и ето истоветне слике).
Солжењицин наравно пише и о Русима, о њиховим манама и заблудама, о погромима и злоделима које су Руси починили Јеврејима, о грешкама режима - али то већ мало кога дотиче, јер и није важно ако кажете коју лошу о Русима. Чак је и пожељно. Као и о Србима.
И управо због последње, а личне импресије, и пишем о овој књизи. И поред временске, историјске, географске и сваке друге дистанце више су него уочљиве сличности и паралеле између тадашњих односа Руса и Јевреја (са западним капиталом и медијима) који су индиректно, али много, утицали на почетак и ток револуције и потоње комунистичко владање Русијом и тренутног стања у Србији са освртом на оно што се дешавало у блиској историји и што ће се тек дешавати. (Само промените стране, па где се помињу Руси замислите Србе, а где се помињу Јевреји можете додати било кога од негдашњих народа и народности СФРЈ и ето истоветне слике).
Стварање атмосфере да су у
међусобним односима увек Руси кривци за ружне ствари а Јевреји увек жртве или
носиоци напретка, притисци и помоћ јеврејско - револуционарним и терористичким
организацијама из иностранства, наступи такозваних либералних интелектуалца
Руса којима су за све проблеме искључиви кривци Руси (чак и када је било
јасно да добар део јеврејског људства и капитала стоји иза револуције која ће
Русију гурнути у канџе комунизма и пропасти). Ко год је устајао у одбрану
руских интереса проглашаван је назадњаком, националистом и убицом.
Тешко је и побројати све сличности и подвући све паралеле али су поједини чланци, текстови и јавна иступања која се данас чују или читају у Србији, или су о Србима написани у иностранству, као пресликани из новина и говора Јевреја и писању иностраних медија о Русима. Али колико год су оптуживали Русе и Русију за угњетавање и дискриминацију никада нису Русију прихватили као своју отаџбину. Мрзели су и Русе и Русију уједно тражећи да их Русија и Руси воле и поштују. Такав проблем Срби и Србија имају и данашњи дан са деловима неких етничких група и појединцима из сопствених редова. Иако немају друге отаџбине осим Србије спремни су да је продају за шаку песка и најрађе би је видели уништену, попаљену и на коленима.
Тешко је и побројати све сличности и подвући све паралеле али су поједини чланци, текстови и јавна иступања која се данас чују или читају у Србији, или су о Србима написани у иностранству, као пресликани из новина и говора Јевреја и писању иностраних медија о Русима. Али колико год су оптуживали Русе и Русију за угњетавање и дискриминацију никада нису Русију прихватили као своју отаџбину. Мрзели су и Русе и Русију уједно тражећи да их Русија и Руси воле и поштују. Такав проблем Срби и Србија имају и данашњи дан са деловима неких етничких група и појединцима из сопствених редова. Иако немају друге отаџбине осим Србије спремни су да је продају за шаку песка и најрађе би је видели уништену, попаљену и на коленима.
Што су Јевреји и медији више
говорили и кукали о угрожености и дискриминацији то их је сваке године и
деценије било све више и више у Русији а крајем осамнаестог и током целог
деветнаестог века све до револуције 1917. године, коју су међу осталима организовали
и спроводили а која им је на крају и дошла главе (уосталом, као и Русима, и
другима), чинили су главнину масе јеврејства у свету.
Тако је и у Србији. Сви кукају да су угрожени једино је Срба из године у годину све мање и мање а свих других (част изузецима) је све више и више. Албанци и кад „доживе геноцид“ изађу бројнији а Срби након „почињеног геноцида“ на крају изброје више мртвих на својој страни.
Тако је и у Србији. Сви кукају да су угрожени једино је Срба из године у годину све мање и мање а свих других (част изузецима) је све више и више. Албанци и кад „доживе геноцид“ изађу бројнији а Срби након „почињеног геноцида“ на крају изброје више мртвих на својој страни.
О томе (говори ова књига) како је руска интелигенција
била подељена на две опције: крајње анационалну и екстремно националистичку,
стављајући на тај начин руски народ у позицију да увек буде између чекића и
наковања, такође говори Солжењицин. И о томе како је од Руса тражено, а зарад
очувања националног идентитета других, да се одрекну свог идентитета, руског
карактера, православне вере и државотворности а да се не би Јевреји и други осећали
угроженим.
И док се руска интелигенција пред револуцију ваљала у блату космополитизма и интернационализма, јеврејска интелигенција (па чак она револуционарна) није се ни тада, ни пре, ни после, одрицала националног и верског у себи. Рећи у СССР-у: „Ја сам Рус“, то одмах значило контрареволуција и национализам. Остали народи, поготову Јевреји, сматрали су да увек и на сваком месту треба истицати своју националну припадност и позивати се на угроженост. Медијско спиновање разних невладиних организација и појединаца данас у Србији и према Србима имају за циљ исте намере и тенденције.
И док се руска интелигенција пред револуцију ваљала у блату космополитизма и интернационализма, јеврејска интелигенција (па чак она револуционарна) није се ни тада, ни пре, ни после, одрицала националног и верског у себи. Рећи у СССР-у: „Ја сам Рус“, то одмах значило контрареволуција и национализам. Остали народи, поготову Јевреји, сматрали су да увек и на сваком месту треба истицати своју националну припадност и позивати се на угроженост. Медијско спиновање разних невладиних организација и појединаца данас у Србији и према Србима имају за циљ исте намере и тенденције.
Перманентно и организовано су
урушавали и разграђивали државу којој живе. Позивали су на дефетизам и
дезертерство у јапанско - руском рату 1905 и светском рату у 1914. године (па и
1941.). Кад би где у неком погрому (којих је било и које Солжењицин не спори већ
их педантно набраја) бивао убијен један или два Јевреја део штампе у Русији и
цела штампа у Европи и Америци писала би тада о хиљадама мртвих. Један немачки лист се чак и „прославио“ извештајем о броју мртвих
Јевреја у погрому који се догодио после штампања листа.
На крају крајева, лично је Солжењицин на својој кожи осетио на који начин и по којим правилима функционишу такозване западне демократије и њихови медији. Када је писао и говорио о логорима смрти у СССР-у, о томе како је комунистичка власт владала диктаторски, о погромима и кршењу људских права, цео тај западни свет га је подржавао и дизао у небеса. Сматрали су га за великог мислиоца и фасцинантног писца, правдољубивог човека и борца за слободу. Међутим, када Солжењицин пише о том западу разоткривајући га, када позива снаге у отаџбини да ојачају Русију и поставе је на своје место светских сила, када говори о Косову, када говори о другим, за њих, табу темама (па и овој) називају га руским националистом, антисемитом, назадњаком, итд.
На крају крајева, лично је Солжењицин на својој кожи осетио на који начин и по којим правилима функционишу такозване западне демократије и њихови медији. Када је писао и говорио о логорима смрти у СССР-у, о томе како је комунистичка власт владала диктаторски, о погромима и кршењу људских права, цео тај западни свет га је подржавао и дизао у небеса. Сматрали су га за великог мислиоца и фасцинантног писца, правдољубивог човека и борца за слободу. Међутим, када Солжењицин пише о том западу разоткривајући га, када позива снаге у отаџбини да ојачају Русију и поставе је на своје место светских сила, када говори о Косову, када говори о другим, за њих, табу темама (па и овој) називају га руским националистом, антисемитом, назадњаком, итд.
За Октобарску револуцију, тврди
Солжењицин, криви су искључиво Руси који су потценили свој народ и православље.
Они који су мрзели своје порекло и корене, људи којима су руска култура и
историја биле стране и које су презирали. Чињеница да су спољњи фактори и
јеврејски елеменат у Русији то искористили не умањује кривицу самих Руса.
Најзад, Јевреји су ти који су се седамдесетих година 20. века окренули против
СССР-а и уз помоћ својих моћних сународника у свету почели су да подривају
темеље комунизма. Оно у шта су утрошили енергију и новац да створе сада су
рушили. Поново.
Затим, треба обратити пажњу и на
лицемерно понашање и нереаговање европских династија и влада на масакр царске
породице Романов и подршку револуцији док се она поклапала са њиховим
интересима. Поред тога Солжењицин не спори страдања Јевреја кроз историју, не
само у Русији. Он ни једног тренутка не доводи у питање холокауст. Али,
холокауст није тема књиге. Можда би неки Немац требало да напише сличну књигу
где ће објаснити односе Немаца и Јевреја у задња два века. То крвопролиће из
Другог светског рата се не може упоредити ни са чим што се до сада догодило у
историји човечанства а управо нам синови људи који су то урадили данас држе
најжешће лекције о томе како треба да се понашамо.
Књига је обимна и захтева много
дубљу анализу. Ја ћу на крају овог пасуса само једном цитирати Солжењицина а да
бих илустровао којим духом и поруком је прожета књига: „А ако са себе скидамо
одговорност за поступке својих сународника, онда појам нације потпуно губи
смисао“. За паметнога је доста.
Потпуно исправна логика у контексту онога што је Солжењицин написао у тој
књизи. Он је описао лоше поступке и злочине обе стране (свих страна). И
апсолутно прикладно за нашу ситуацију у истом контексту.
О лошим поступцима својих сународника морају и требају да причају само људи од дигнитета и ауторитета, дакле бољи од оних о којима се прича: патриоте, борци, поштени делатници, а не плаћеници и протуве. И морају да говоре о свим странама и свим аспектима злочина. Само тако има смисла ући у процес катарзе и помирења. Све док се говори о лошим поступцима само једне стране од помирења и трајнога мира нема ништа.
О лошим поступцима својих сународника морају и требају да причају само људи од дигнитета и ауторитета, дакле бољи од оних о којима се прича: патриоте, борци, поштени делатници, а не плаћеници и протуве. И морају да говоре о свим странама и свим аспектима злочина. Само тако има смисла ући у процес катарзе и помирења. Све док се говори о лошим поступцима само једне стране од помирења и трајнога мира нема ништа.
Нема коментара:
Постави коментар